Fotboll på riktigt

måndag, mars 19, 2007

Björklund till Blåvitt - Mitt fel

Jag har varit en hyfsat flitig skribent på olika mindre fotbollsidor. Kommer inte ihåg namnen på så många, men den största var nog Dagensfotboll.se . Skrev för det mesta lite allmänt om allsvenskan, redovisade resultat osv. Jag kom inte riktigt ihåg alla detaljer kring den artikeln jag skall berätta om nu, men någonting såhär gick det till:

En av dom äldre och mer rutinerade på sidan hade fått tag i ett stort scoop. Han hade (vad han sa till mig, vet ej om det var sant) sett Joachim Björklund med Mats Persson i Göteborg och han hade från annat håll fått reda på att en övergång var på g. Han frågade om jag ville "stå i rampljuset" och få mitt namn under artikeln. Sådant tackar man självklart inte nej till och jag fick numret till Mats Persson och försökte nå honom två gånger under kvällen. Inget svar...

Artikeln publicerades runt 21-tiden på kvällen. Besöksantalet slog nytt rekord och kommentarerna flödade, inte minst på olika IFK-sidor och bloggar. Kommentarer som "Någon på Dagensfotboll.se läser lite väl mycket skit på detta forumet" blev populära.

När jag kollade mailen nästa morgon så hade Sportbladets Robert Laul mailat mig kl 01 på natten och undrat om jag var vaken. Han ville veta sanningshalten i det hela, jag svarade att jag tyckte det var stor sanningshalt och förklarade läget. Laul hade dock redan publicerat artikeln och den fanns att läsa på nätet och i papperstidningen. Eftersom Laul i sin artikel hänvisat till Dagensfotboll.se så fick vi extremt mycket besökare. Tyvärr gjorde detta att han som "ägde" sidan ville ha tillbaka den och det blev någon tjafs mellan "ägaren" och hans om drivit den i några månader. Sidan lades ner och finns inte längre.

Nu blev det ju ingen Björklund i Blåvitt och ryktet blev aldrig sant. Synd, inte minst för att jag hade skrivit artikeln utan allra mest för att Jocke hade behövts i Blåvitt då.

Så kan det gå till när ett rykte tar fart i media. Var inte riktigt meningen att det skulle bli så stort när "bomben" släpptes på sidan. Jag anser inte att vi gjorde något fel. Vi hade fått tag i ett hyfsat "scoop" och körde på det. Sökte som sagt Mats Persson men fick inget svar. Frågan är om det var värt en halv-halvsida i Sportbladet?

Detta är min erfarenhet av media. Som liten grabb ville jag bli fotbollsproffs eller sportjournalist. Har alltid tyckt om att skriva om fotboll. Tyvärr är min grammatik och stavning kanske inte den bästa och jag har nog för mycket moral för att kunna ställa idiotfrågor till idrottsutövare. Nej, det får räcka att blogga - det duger gott och väl!

Sportbladets artikel finns att läsa här:
http://www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,687342,00.html

(Orginalartikeln från Dagensfotboll.se har jag tyvärr inte...)